Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Spomocník Základní vzdělávání EdTech impakt projekt
Odborný článek

EdTech impakt projekt

Anotace

Zpráva o zajímavé iniciativě norského International Centre for EdTech Impact, které pod vedením původně slovenské profesorky Natálie Ingebretsen Kučírkové realizuje projekt budující standard vzdělávacích aplikací za účelem jejich hodnocení.

Nepochybně velmi zajímavou aktivitu vyvíjí norské International Centre for EdTech Impact, které přichází se snahou standardizovat kritéria kvality vzdělávacích aplikací. Jedná se o startup vzniklý jako součást University of Stavanger založený profesorkou Natálií Ingebretsen Kučírkovou původem ze Slovenska s cílem propojit akademický a podnikatelský sektor.

Natálie se původně zabývala personalizací výuky čtení u nejmenších dětí (Understanding personalization in childhood and beyond). To ji dovedlo až k využití technologií, s jejichž pomocí lze vyvolat interaktivitu a významným způsobem zvýšit zájem dětí o učení. Logicky dospěla k poznání, že není personalizace jako personalizace. Že musíme rozlišovat třeba to, co je cílem té které aplikace personalizaci uplatňující. Zda je to zájem uživatele (v našem případě žáka, který se má něco naučit) či jejího vlastníka, který potřebuje hlavně vydělat.

Odtud je již jen krok ke snaze o standardizaci vlastností vzdělávacích aplikací vedoucí k hodnocení výsledků vzdělávání založenému na důkazech (evidence based education). Tato snaha nakonec vedla k založení výzkumného Centra a k realizaci projektu Multidimensional EdTech Impact Index, který nás svým obsahem zajímá. Projekt je postaven na rozsáhlé rešerši literatury a využívá výzkumnou metodu Delphi se dvěma koly konzultací s celkem 1 200 odborníky z 32 zemí. (Připomeňme si aplikaci této metody v šetření SKAV v roce 2019.)

Aktuální zkoumání dopadu vzdělávacích technologií (EdTech) na výsledky učení se často týká jen experimentálních úzce zaměřených studií, které nedokážou zachytit mnohostrannou povahu jejich využití. Proto je cílem projektu vyvinout takové modely pro měření dopadu, které umožní komplexnější pochopení přidané hodnoty technologií pro vzdělávání.

Vznikající model má podobu holistického indexu pro měření dopadu jako kombinovaného souboru napříč různými dimenzemi. Tento index má sloužit jako nástroj pro monitorování a hodnocení dopadu ze strany tvůrců politik a investorů, ale také jako nástroj pro výzkumníky k systematickému porovnávání výkonnosti nástrojů EdTech a k budování kapacit v rámci tohoto odvětví.

Vznikající MEII (Multiple EdTech Impact Index) pracuje s pěti kategoriemi (5E) a třemi úrovněmi v každé (1. bronzová, 2. stříbrná, 3. zlatá), tj. celkem s 15 indikátory:

Účinnost (Efficacy)

1. Výzkum
Koncepční předpoklady účinnosti produktu ve formě výzkumně podložené teorie nebo logického modelu s jasným vědecky podloženým základem.

2. Experimentální ověření
Pozitivní výsledky z pečlivě navržené studie bez kontrolní skupiny provedené externím výzkumníkem (výzkumníky).

3. Důkazy
Pozitivní výsledky experimentální studie s kontrolní skupinou a náhodným výběrem účastníků provedené externím výzkumníkem (výzkumníky).

Efektivnost (Effectiveness)

1. Shoda s výukovými cíli
Pedagogické zdůvodnění vhodných vlastností produktu a jejich souladu s efektivní výukou a národními kurikuly.

2. Použitelnost
Pozitivní výsledky vhodně navržené studie použitelnosti provedené externími výzkumníky ve spolupráci s učiteli a uživateli.

3. Opakovatelnost
Pozitivní výsledky replikační studie včetně nákladové efektivity a kontextového přizpůsobení (longitudinální replikační studie).

Etika (Ethics)

1. Bezpečnost
Data jsou zpracovávána bezpečně a soukromí uživatelů je respektováno v designu odpovídajícím věku, dodržují se platné právní předpisy.

2. Interoperabilita
Návrh umožňuje bezproblémovou, bezpečnou a kontrolovanou výměnu dat mezi více nástroji.

3. Transparentnost
Transparentní integrace lidské kontroly a odpovědnosti ve všech formách používání produktu.

Nerovnosti (Equity)

1. Inkluzivní design
Produkt obsahuje inkluzivní prvky, brání zaujatosti a demonstruje transparentnost a odpovědnost v zapojení uživatelů.

2. Adaptabilita a minimalizace zkreslení
Design je přizpůsoben alespoň dvěma různým skupinám žáků, zmírňuje zkreslení a transparentně zapojuje uživatele.

3. Spravedlivý přístup
Produkt zohledňuje více rozmanitých skupin žáků, předvídá předpojatost a vytváří podmínky pro spravedlivé použití.

Životní prostředí (Environment)

1. Ochrana životního prostředí
Produkt podporuje vzdělávání směrem k udržitelnosti a veřejnou praxi při ochraně životního prostředí.

2. Zodpovědnost tvůrce
Organizace vlastnící autorská práva produktu podporuje ekologické povědomí a řeší místní environmentální problémy.

3. Udržitelnost
Organizace vlastnící autorská práva produktu aktivně podporuje místní i širší aktivity směřující k udržitelnosti.

Cílem standardu MEII je pomoci národním autoritám při budování systému hodnocení vzdělávacích aplikací či zdrojů. Jedná se však o postup, který je poněkud jiný, než jaký známe u tzv. reputačních systémů (např. EMA), kde je celkové skóre vypočítáváno automaticky z hodnocení a aktivit uživatelů. Zde se jedná o hodnocení realizované v rámci certifikačního procesu (jako je např. doložka MŠMT), při němž je základní složkou výsledného skóre hodnocení vybraných odborníků, pro něž je index MEII vodítkem.

Hlavní cíl projektu Multidimensional EdTech Impact Index profesorky Kučírkové je však ještě o dost vyšší. Chce sladit hodnocení vzdělávacích produktů na mezinárodní úrovni tak, aby jeho výsledky byly vzájemně porovnatelné.

Bude zajímavé sledovat, zda se tato iniciativa ujme.

WiKIT: short presentation of EdTech impact-related services

Literatura a použité zdroje

[1] – KUCIRKOVA, Natalia. et al. Evaluating educational technology: Consolidating across multiple impact indicators and rating systems. 2026. [cit. 2025-11-3]. Dostupný z WWW: [https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131525002350].

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Články v modulu Spomocník vydané v letech 2022 až 2025 vznikly v rámci projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích RVP.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/