Nepochybně velmi zajímavou aktivitu vyvíjí norské International Centre for EdTech Impact, které přichází se snahou standardizovat kritéria kvality vzdělávacích aplikací. Jedná se o startup vzniklý jako součást University of Stavanger založený profesorkou Natálií Ingebretsen Kučírkovou původem ze Slovenska s cílem propojit akademický a podnikatelský sektor.
Natálie se původně zabývala personalizací výuky čtení u nejmenších dětí (Understanding personalization in childhood and beyond). To ji dovedlo až k využití technologií, s jejichž pomocí lze vyvolat interaktivitu a významným způsobem zvýšit zájem dětí o učení. Logicky dospěla k poznání, že není personalizace jako personalizace. Že musíme rozlišovat třeba to, co je cílem té které aplikace personalizaci uplatňující. Zda je to zájem uživatele (v našem případě žáka, který se má něco naučit) či jejího vlastníka, který potřebuje hlavně vydělat.
Odtud je již jen krok ke snaze o standardizaci vlastností vzdělávacích aplikací vedoucí k hodnocení výsledků vzdělávání založenému na důkazech (evidence based education). Tato snaha nakonec vedla k založení výzkumného Centra a k realizaci projektu Multidimensional EdTech Impact Index, který nás svým obsahem zajímá. Projekt je postaven na rozsáhlé rešerši literatury a využívá výzkumnou metodu Delphi se dvěma koly konzultací s celkem 1 200 odborníky z 32 zemí. (Připomeňme si aplikaci této metody v šetření SKAV v roce 2019.)
Aktuální zkoumání dopadu vzdělávacích technologií (EdTech) na výsledky učení se často týká jen experimentálních úzce zaměřených studií, které nedokážou zachytit mnohostrannou povahu jejich využití. Proto je cílem projektu vyvinout takové modely pro měření dopadu, které umožní komplexnější pochopení přidané hodnoty technologií pro vzdělávání.
Vznikající model má podobu holistického indexu pro měření dopadu jako kombinovaného souboru napříč různými dimenzemi. Tento index má sloužit jako nástroj pro monitorování a hodnocení dopadu ze strany tvůrců politik a investorů, ale také jako nástroj pro výzkumníky k systematickému porovnávání výkonnosti nástrojů EdTech a k budování kapacit v rámci tohoto odvětví.
Vznikající MEII (Multiple EdTech Impact Index) pracuje s pěti kategoriemi (5E) a třemi úrovněmi v každé (1. bronzová, 2. stříbrná, 3. zlatá), tj. celkem s 15 indikátory:
|
Účinnost (Efficacy) |
1. Výzkum 2. Experimentální ověření 3. Důkazy |
|
Efektivnost (Effectiveness) |
1. Shoda s výukovými cíli 2. Použitelnost 3. Opakovatelnost |
|
Etika (Ethics) |
1. Bezpečnost 2. Interoperabilita 3. Transparentnost |
|
Nerovnosti (Equity) |
1. Inkluzivní design 2. Adaptabilita a minimalizace zkreslení 3. Spravedlivý přístup |
|
Životní prostředí (Environment) |
1. Ochrana životního prostředí 2. Zodpovědnost tvůrce 3. Udržitelnost |
Cílem standardu MEII je pomoci národním autoritám při budování systému hodnocení vzdělávacích aplikací či zdrojů. Jedná se však o postup, který je poněkud jiný, než jaký známe u tzv. reputačních systémů (např. EMA), kde je celkové skóre vypočítáváno automaticky z hodnocení a aktivit uživatelů. Zde se jedná o hodnocení realizované v rámci certifikačního procesu (jako je např. doložka MŠMT), při němž je základní složkou výsledného skóre hodnocení vybraných odborníků, pro něž je index MEII vodítkem.
Hlavní cíl projektu Multidimensional EdTech Impact Index profesorky Kučírkové je však ještě o dost vyšší. Chce sladit hodnocení vzdělávacích produktů na mezinárodní úrovni tak, aby jeho výsledky byly vzájemně porovnatelné.
Bude zajímavé sledovat, zda se tato iniciativa ujme.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 4.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla).
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Články v modulu Spomocník vydané v letech 2022 až 2025 vznikly v rámci projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích RVP.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/

Národní pedagogický institut České republiky © 2025